Ajankohtaista

Kategoriat
helmikuu 6, 2019

TYÖTERVEYS LAPPICAN ASIAKKAAT VOIVAT ASIOIDA TERVEYSPALVELUISSA SÄHKÖISESTI – TEKOÄLY TEHOSTAA HOITOON PÄÄSYÄ

Työterveys Lappican asiakkaiden terveyspalveluiden parantamiseksi on otettu käyttöön tekoälyyn perustuva sähköinen asiointipalvelu Klinik. Palvelu on käytössä Työterveys Lappican palveluissa 14.2.2019 alkaen. Uudistuksen myötä seuraavat terveyspalveluiden asiat voi hoitaa verkossa: sähköinen hoidon tarpeen arviointi, työtapaturma, terveystarkastus, työkyky ja sen tukeminen sekä soittopyyntö.

Tekoäly arvioi hoidon kiireellisyyden välittömästi

Sähköisen palvelun tavoitteena on tehdä hoitoon pääsystä sekä muusta asioinnista Työterveys Lappican terveyspalveluissa helpompaa, nopeampaa ja miellyttävämpää. Esimerkiksi flunssan oireiden ilmaantuessa voi asian laittaa sähköisesti liikkeelle, vaikka keskellä yötä eikä puhelin palvelussa tarvitse erikseen jonottaa. Ammattilaiset saavat sähköisestä asioinnista ensitiedot vaivasta ja ottavat yhteyttä hoidon aloittamiseksi. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, tekoäly tunnistaa sen välittömästi. Palvelun kautta voi myös esim. tehdä terveystarkastukseen liittyvän pyynnön sekä hoitaa työtapaturmiin liittyvää asiointia.

“Aikaisemmin vaivojaan on joutunut selostamaan useaan kertaan eri ammattilaisille: ensin puhelimessa, uudestaan vastaanotolla jne. Nyt tähän kulunut aika ja vaiva poistuu. Työterveysasiakas ohjataan suoraan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin”, kertoo Tarja Väisänen, palveluesimies Lappicasta.

Sähköiseen asiointiin pääsee Työterveys Lappican verkkosivujen kautta osoitteesta https://www.lappica.fi/. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä mahdollisimman pian, viimeistään seuraavana arkipäivänä. Palvelun käytön tuloksena voi olla esim. itsehoito-ohje, aika hoitajalle tai lääkärille hoidon tarpeen arvion perusteella.

Suomalaista terveysteknologiaa

Klinik-palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa suomalainen Klinik Healthcare Solutions Oy. Sen tuottama sähköinen asiointi on otettu käyttöön hyvin tuloksin mm. Seinäjoella ja Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa. Tällä hetkellä palvelu on käytössä jo yli 250:ssä terveydenhuollon toimipisteessä Suomessa.

”Ajanvaraus ja hoitoprosessin aloittaminen on ollut terveyskeskuspalveluiden pullonkaula. Kehittämämme palvelu on erinomainen esimerkki siitä, miten digitalisaation avulla voidaan tuottaa kuntalaisille parempia terveydenhoidon palveluita, antaa ammattilaisille enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen ja saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä”, sanoo Klinikin operatiivinen johtaja, LL Petteri Hirvonen.

 

Lisätiedot:

Petteri Heikki, tietohallintokoordinaattori, puh. 020 6190 905, petteri.heikki@lappica.fi

Petteri Hirvonen LL, operatiivinen johtaja, Klinik.fi, puh. 0500 122 444, petteri.hirvonen@klinik.fi

Klinik Healthcare Solutions Oy
Klinik Healthcare Solutions Oy kehittää uuden aikakauden ratkaisuja terveyden hoitoon. Yrityksen taustalla on suomalaisia lääketieteen ammattilaisia, jotka haluavat tehdä terveyden ylläpidosta ja sairauden hoidosta helpompaa sekä uudistaa koko alaa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Klinik Pro palvelun piirissä on jo yli 1 000 000 suomalaista.

Image

Kategoriat