Ajankohtaista

Kategoriat
huhtikuu 14, 2020

Taukojumppa istumatyötä tekeville

Työpäivä tietokoneen äärellä? Koko työpäivä istuen? Saatko itsesi kiinni työpäivän aloitusasennosta vielä lounastauon kolkutellessa?
Ai, mikä lounastauko?…

Nyt mars taukojumppaan!

Jos vietät päiväsi tiiviisti tietokoneen ääressä tai muuten istut työssäsi paljon, ryhtisi alkaa painumaan kasaan ja seisominen sekä muu liikkuminen voi alkaa tuntumaan työläältä. Päivän aikana olisi tärkeää muistaa vaihdella työskentelyasentoa ja tehdä vastaliikkeitä paikallaan istumisessa kuormittuneille nivelille ja lihaksille.

Ota ohjeinen taukojumppa tavaksesi! Tee vähintään pari kertaa päivässä.

Vinkki! Useimmissa sähköisissä kalentereissa on mahdollista asettaa muistutuksia, aseta muistutus taukojumpasta toistumaan päivittäin!

Nouse seisomaan.

Pidä alaselkä suorana, pyöristä yläselkää ja työnnä käsiä eteenpäin. Anna lapojen liukua eteen.

Hengitä ulos.

Avaa kädet sivuille, suorista yläselkä ja vedä syvään henkeä.

Toista pari kertaa.

Seiso haara-asennossa.

Kurkota toisella kädellä pään yli mahdollisimman korkealle.

Toista molemmille puolille muutaman kerran.

Ota ryhdikäs asento. Astu pitkä askel eteenpäin.

Tuo paino etummaiselle jalalle, työnnä lantiota eteenpäin. Tunne venytys lonkan koukistajassa.

Voit myös nostaa takimmaisen jalan puoleisen käden ylös venytyksen tehostamiseksi.

Toista molemmille puolille kahdesti.

Ota ryhdikäs asento.

Vedä päätä taaksepäin, älä anna leuan laskea tai nousta.

Pidä jännitys parin sekunnin ajan, rentouta.

Toista 2-5 krt.

Seiso seinän vieressä.

Nosta käsi seinää vasten niin, että olkavarsi ja seinä muodostavat 90° kulman.

Käännä itseäsi poispäin seinästä ja tunne venytys rintalihaksessa.

Toista toisellekin puolelle.


Kategoriat