Ajankohtaista

Kategoriat
lokakuu 1, 2018

Syksy, luonto ja ulkoilma

Syksyn mahtavat ulkoilusäät ovat käsillä, jaloilla ja päällämme. Hyvin monelle ihmiselle raittiissa ilmassa liikkuminen edesauttaa illalla paremmin nukahtamista. Hyvät yöunet ja ajoissa nukkumaan meneminen tukevat aamulla pirteänä heräämistä.

Ulkoilulla on muitakin hyviä terveysvaikutuksia kuin unen laadun parantuminen. Luonnossa tulee huomaamattaan liikuttua enemmän ja reippaammin. Lisääntynyt liikunta tukee painonhallinnassa ja laskee riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin sekä tyypin 2 diabetekseen. Ulkoilu auttaa palautumaan henkisestä ylikuormasta ja kohentaa mielialaa. Mielialan ollessa parempi, jaksamme keskittyä paremmin vuorovaikutustilanteisiin ja työtehtäviimme.

Syksyisenä päivänä voi tehdä monia asioita ulkona; ulkoilla, tehdä pihatöitä, sienestää, retkeillä, vaikka geokätköillä. Tärkeää on kuitenkin olla ulkona säässä kuin säässä. Tietysti aurinko taivaalla on mukava yllätys ja pakkasaamun kirpeys se palkinto.

Useasti parhaimmat kokemukset ja mieleen jääneet retket ovat voineet sattua jostain syystä pahimmalla räntäsateella, kunhan vain on nauttinut ilmasta ja ulkona olemisesta. Vaikka syksy on pimeä ja märkä niin tulisi pyrkiä silti nauttia syksystä, eikä liikaa ajatella märkää ja pimeää. Kyllä se talvi tulee, kevät ja sitten taas kesäkin.

Image

www.luontoon.fi ja www.metsa.fi löytyy hyviä retkeilyohjeita ja -kohteita sekä lisätietoa ulkoilun terveysvaikutuksista.


Kategoriat