Ajankohtaista

Kategoriat
syyskuu 1, 2020

Syksy ja pimeys saapuu, väsyttääkö?    

Miten sinun syksysi on alkanut, onko riittänyt energiaa ja intoa arjen pyörteissä?

Iltojen hämärtyessä entistä aikaisemmin olo voi tuntua voimattomalta ja työpäivän jälkeen ei tahdo jaksaa, väsyttää. Osa ihmisistä oireilee syksyn ja tulevan talven pimeydestä, kun taas osa ei ole moksiskaan. Kuitenkin valtaosa ihmisistä huomaa vuodenaikojen vaihtumisen vaikuttavan jollain tavalla vireystasoon. Oireet ovat hyvin yksilöllisiä.

Osalla ihmisistä oireilu näkyy väsymyksenä ja yleisenä vireystilan laskuna, joillakin ärtyisyytenä. Myös ruokahalu ja ruokailutottumukset voivat muuttua. Tekee mieli syödä enempi ja mielellään energiatiheää ruokaa ja nopeita hiilihydraatteja sekä makeaa. Tutkimusten mukaan mielialaan liittyvä vaihtelu on voimakkaampaa nuorilla, yli 25-vuotiailla vaikutus liittyy enemmän ruokahaluun ja uneen.

Se, miten syksyn pimeys koetaan, vaikuttaa osin myös perimä. Myös persoonallisuuden piirteet voivat vaikuttaa. Esimerkiksi, jos on taipumusta huolestuneisuuteen ja neuroottisuuteen, niin näillä henkilöillä on havaittu voimakkain yhteys kaamosoireiluun. Vaikutusta on myös sillä, miten kykenemme vaikuttamaan esimerkiksi omaan nukkumiseen ja vireystilaan.

 

Jokaisen meistä kannattaa miettiä myös omaa suhtautumista pimeyteen ja miten sen on aikaisemmin kokenut. Tarpeeksi varhaisessa vaiheessa aloitetut pienet toimenpiteet pitävät vireystilan ja mielen parempana.

Kokeile näitä syysväsymyksen taltuttamiseksi:

  • Liikunnan harrastamisella on selkeä hyöty jaksamisen kannalta.
    Liikunta tukee serotoniiniaineenvaihduntaan, parantaa unen laatua ja stressinsietokykyä. Tutkimukset osoittavat, että stressitaso laske jo muutaman minuutin pituisella ulkoilulla luonnon keskellä.  Liikunta vaikuttaa myös suoraan mielihyvähormoneihin. Jos, liikkuminen ei innosta, kannattaa miettiä muita, itselle sopivia aktiviteetteja.
  • Lisää valoa.
    Tehokkain hoito syysväsymyksen ja kaamosoireiden lievittämiseen on tutkimusten mukaan kirkasvalohoito. Valohoito hillitsee mm. uneliaisuutta ja hiilihydraattinälkää. Sopiva määrä valohoitoa on 30-60 min päivässä. Valohoidon paras teho saavutetaan, kun hoito otetaan aamulla pian heräämisen jälkeen.
  • Syö hyvin.
    Pidä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä, älä jätä aterioita väliin. Monipuolinen ruokavalio, joka sisältää kasviksia, kuitua ja jokaisella aterialla proteiinia pitää kylläisenä ja näin vältyt herkkujen napostelulta.
  • Säilytä päivärytmi.
    Säännöllinen unirytmi ja tarpeeksi pitkät yöunet auttavat jaksamaa. Rauhoita illat rentoutumiseen. Sulje tietokone ja älypuhelin ja muut aivoja virkistävät laitteet ajoissa ennen nukkumaan menoa.
  • Vaali sosiaalisia suhteita.
    Älä eristäydy neljän seinän sisälle, vaikka tekisi mieli olla yksin. Ystävien tapaaminen auttaa jaksamaan pimeämmän ajan yli.
  • Rentoudu.
    Kaikkea ei ole mahdollista tehdä. Lepää ja laiskottele, kun siltä tuntuu.

 

Reipasta ja aktiivista syksyä meille kaikille!

Image

Kategoriat