Ajankohtaista

Kategoriat
kesäkuu 5, 2020

Ergonomista työskentelyä puutarhassa!

Muista tauottaa työskentelyäsi!

Isommat työt suositellaan jaettavaksi useammalle päivälle tai voithan kutsua apuun ystäviä rennon kesäpäivän merkeissä!

Image

Kottikärryjen työntäminen: Ota kahvoista kiinni koukistamalla polvia, nosta taakka alaraajojen isoilla lihaksilla, anna hartioiden olla rentona, pidä selkä suorassa ja katse eteenpäin. Kuormaa kottikärryt siten että painavin taakka on keskellä kärryjä.

Heiluta lapiota! Ota lapiosta leveä ote, jolloin toinen käsi on kahvassa ja toinen käsi lapion varressa. Polvet kannattaa pitää hieman koukussa ja selkä suorana, katse hieman alaviistoon. Kaivaessa iske lapio maahan ja polkaise koko kehon painolla. Nosta lapiota selkä suorana alaraajojen lihaksilla.

Image
Image

Puutarhasaksilla pensaat kuntoon! Mene riittävän lähelle, älä kurottele! Pidä kyynärpäät lähellä kylkiä ja vältyt olkapäiden kuormitukselta.

Huiski haravalla! Ota kevyt ja leveä ote, jousta polvista ja vedä kohti kehon keskiosaa. Vaihtele välillä käsien asentoa ja puolta, jotta kuormitus jakautuu tasaisemmin. Verryttele välillä nostamalla harava ilmaan ja vedä syvään henkeä.

Image
Image

Oikea työkalu oikeassa paikassa! Kiinnitä huomiota tarkoituksenmukaisiin välineisiin. Ne vähentävät nivelten kuormittumista ja ohjaavat liikettä oikeaan asentoon. Huomioi etenkin hartioiden yläpuolelle suuntautuva työskentely.

Kitke kukkapenkkiä! Matalalla työskennellessäsi voit ottaa avuksi pienen jakkaran, etenkin jos työ kestää kauemmin. Vaihtoehtoisesti voit työskennellä toispolviseisonnassa alaraajojen asentoa vaihdellen. Laita tällöin polven alle pehmuste tai suosi työhousuja, joissa on pehmuste polvissa. Selkä voi pyöristyä ja kiertyä ilman taakkaa, oikaise asentoa kuitenkin tasaisin väliajoin!

Image
Image

Nosta jaloilla! Kyykisty nostettavan taakan lähelle käyntiasennossa tai leveässä haara-asennossa, kallista lantiota lonkista eteenpäin ja koukista polvia. Pidä selkä suorana ja jännitä keskivartalon lihakset! Vedä lapoja yhteen ja pidä taakka lähellä vartaloa. Nosta rauhallisesti ja vältä kiertoja.


Kategoriat