Ajankohtaista

Kategoriat
helmikuu 1, 2018

Vinkkejä talviliikuntaan!

Lähde liikkeelle liikuntalajilla, mikä on sinua lähellä ja sinun on helppo toteuttaa. Onko se reipas kävelylenkki, lumityöt, talvijuoksu, hiihto, potkukelkkailu, lumilautailu, laskettelu, lumikenkäily tai jotain muuta? Liikunnan on hyvä olla säännöllistä ja jatkuvaa. Elämäntapana liikunta edistää terveyttä, ylläpitää toimintakykyä ja pitää huolta työhyvinvoinnista. Anna sykkeen nousta ja rauhoita mielesi! Ota ystävä mukaan!

Talviliikuntaa voi helpottaa oikein valituilla välineillä ja pukeutumisella. Useat ohuet vaatekerrokset lämmittävät ja hengittävät paremmin kuin yksi paksu vaatekerta. Tuulelta ja kosteudelta suojaavat tilavat rukkaset ja lämmittävän ohuen villarukkasen yhdistelmä. Kävelylenkille valitse turvalliset jalkineet. Vauhdikkaampaan talvijuoksuun valitse nastalliset juoksukengät, näin et ole kuin Bambi liukkaalla jäällä.

Lumitöiden tekeminen on keholle hyötyliikuntaa. Pieni kävelylenkki ennen lumitöitä sopii lämmittelyksi. Tauota lumityöt ja muista huolehtia nesteytyksestä. Kun teet lumityöt usein, vältyt raskaalta pakkautuneelta lumelta. Muista, että ota voimakkaat jalat avuksi, työnnä lunta poispäin ja nosta jaloista, älä selällä.

Monelle niin tuttu kestävyysliikunta hiihto on hyväksi sydän- ja verenkiertoelimistölle. Se edistää myös lihaskuntoa, ei rasita niveliä ja auttaa myös painon hallinnassa. Upea ympäristömme antaa mahdollisuuden harrastaa hiihdon lisäksi myös laskettelua, lumilautailua, lumikenkäilyä, luistelua (muista myös retkiluistelu!) ja potkukelkkailua. Perinteistä potkukelkkaa vauhdikkaampi ja ajo-ominaisuudeltaan erilainen on teräsrunkokelkka, kannattaa kokeilla!

Lumikenkäilyn tekniikasta vähän: Kovalla lumella sijoita sauvat molemmin puolin itseäsi. Hyppää sitten vartaloa samalla kiertäen ja laskeudu. Yksi keino on ottaa pikkuaskeleita hiljalleen kääntyen. Kohta lumikengät osoittavat samaan suuntaan. Tasapainoa voit harjoituttaa ilman sauvoja. Lumikengät ovat perusrakenteeltaan melko samanlaisia. Liukulumikengissä yhdistyvät perinteinen lumikenkä ja umpihankisuksi, niillä pääsee pehmeässäkin lumessa helposti.

Tässä talviliikuntaan jotain vinkkejä, sinulle jää valinnan tekeminen! Onnistuvia liikuntahetkiä raikkaassa ulkoilmassa!

Image
Image

Kategoriat