Ajankohtaista

Kategoriat
maaliskuu 31, 2018

TAVOITTEENA ON TERVEELLINEN PAINO!

Image

Kevät on uuden rakentamisen ja muutosten aikaa. Luonto herää ja me sen mukana.

Auringon valo ravistelee meistä viimeisetkin uneliaisuuden rippeet. Tunnemme olevamme  täynnä tarmoa ja toimintaa. Tutkiessamme itseämme ehkä ajatuksiin hiipii huoli omasta terveydestä ja hyvinvoinnista. Pohdimme, mitä voin tehdä voidakseni vielä paremmin.

Omaan hyvinvointiin voi vaikuttaa pienillä asioilla päivässä ja niistä kasvaa aikojen saatossa isoja asioita, joilla on paljon merkitystä terveyteen ja hyvinvointiin. Yksi tällainen asia on painonhallinta elämäntapana.

Tämän voi saavuttaa arkisilla asioilla;

Ottamalla kaikki ravintoraaka-aineet käyttöön ja tutustumalla uusiin makuihin

Huomioimalla ruoan MÄÄRÄ ja LAATU

♥ Kuluttamalla sen minkä syö

♥ Suosimalla hitaasti sulavia hiilihydraatteja kuten kasviksia, juureksia, vihanneksia ja marjoja sekä kokojyväviljoja

♥ Suosimalla vähärasvaisia proteiineja (liha, kala, muna, kana)

♥ Ottamalla käyttöön kasvisrasvat

♥ Välttämällä liiaksi puhdistettua ruokaa kuten vehnäjauhoja, sokeria, suolaa

♥ Valmistamalla kotiruokaa aina kun voi

♥ Tavoittelemalla säännöllistä ruokailurytmiä

♥ Ottamalla käyttöön lautasmalli

♥ Aloittamalla säännöllinen ja terveysvaikutteinen liikunta

♥ Juomalla riittävästi vettä (30 ml/painokiloa kohden päivässä)

♥ Huolehtimalla riittävästä unesta ja levosta

♥ Hankkimalla sopivia ja mukavia harrastuksia

♥ Pitämällä yhteyttä läheisiin ihmisiin ja ystäviin

♥ Voit aloittaa keventämisen korvaamalla joko lounaan tai päivällisen salaatilla, jonka voit höystää makusi mukaan lihalla, kalalla tai kasvisvaihtoehdolla esim. tofulla.

♥ Vähentämällä ruokamäärää maltillisesti

Halutessasi ryhmätukea, voit osallistua työterveyshuollon painonhallintakurssille. Pääsyvaatimuksena on oma motivaatio elämäntapahallintaan ja BMI 30 tai yli.
Lisätietoa saat omalta työterveyshoitajalta, työterveyslääkäriltä tai työfysioterapeutiltasi.


Kategoriat